Elindult a mobiltárca nagyszabású tesztje
Csütörtökön hivatalosan is elindult a mobiltárca hat hónapig tartó tesztje, amiben kétezren vesznek részt. A résztvevők a telefonjuk segítségével fizethetnek azoknál a kasszáknál, amelyek már fel vannak szerelve érintésmentes PayPass banki terminállal. A SuperShop kedvezménypontjaikat is a mobiljukon gyűjthetik. A mobilos rendszer például abban nyújt többet egy hagyományos bankkártyáknál, hogy a felhasználó bármikor le tudja kérdezni az egyenlegét. Persze az is fontos, hogy kevesebb kártyát kell magunkkal hordanunk a pénztárcánkban, ha a plasztiklapokat felváltják a szoftveres megoldások.
Sokan azt gondolták, hogy a mobiltárcának a fizetés lesz a fő fókusza, de a rendszer akkor lesz igazán jól kihasználva, ha a kuponokat forgalmazó cégek, a kedvezménypontokat kínáló kereskedők és a jegyárusok is csatlakoznak, mondta Pukler. Szerinte olyan embereket is meg tudnak majd győzni a kedvezménypontok gyűjtéséről, akik a hagyományos plasztikkártyás megoldást nem használják.
A pilotban a bankok közül csak az OTP vesz részt, de Hemberger András, a Mastercard szakélrője elmondta, hogy hazánkban 9 bank képes PayPass kártyát kibocsátani, és már folyamatban vannak a tárgyalások arról, hogy a tesztüzem után kik indítanának mobilos fizetési megoldást. Hemberger András hozzátette, arra még volt példa, hogy egy bank rögtön a mobillal kezdte volna az érintésmentes kártyák bevezetését, átugorva a plasztikkártyák bevezetését. Az éles bevezetés időpontja elvileg 6 hónap múlva várható, de ez nagyban függ attól, hogy a pilot során milyen hibákat találnak; plusz-mínusz két hónapos eltérés is elképzelhető.
Van piaca?
Most az eladott készülékeknek körülbelül a kétharmada okostelefon, és nagyjából 15-20 százalékuk támogatja a mobiltárca által használt NFC adatátviteli módszert. Az előfizetőknek körülbelül 20 százaléka használ banki és más fizetési szolgáltatásokat a telefonján, mondta Takács Zoltán, a Telenor digitális szolgáltatásokért felelős igazgatója, ezért bízhatunk abban, hogy népszerű lesz a mobiltárca is.
A bankok egyik fő célja a mobiltárcával a kártyahasználat növelése és a készpénz kiváltása, hazánkban ugyanis a vásárlások túlnyomó része még mindig készpénzzel történik. Ezt a törekvést nem igazán segíti a kártyahasználat díja (amit a kereskedőre vernek rá, és nem közvetlenül a fogyasztóra), mert az lassítja a kártyás terminálok terjedését.
Szakértők is egyetértenek abban, hogy az egyik legnagyobb növekedési potenciál a hazánkban lévő több tízezer kávé-, üdítő- és egyéb automata kártyaelfogadóval való felszerelésében lenne, hiszen azok évete több tízmilliárd forint készpénzforgalmat bonyolítanak le, és az apró rengeteg szívással jár. Egyrészt a száz és kétszáz forintos érméket visszadobó automaták a felhasználó idegeire mennek, másrészt pedig több kilónyi aprót kell oda vissza cipelni, szortírozni és beváltani minden egyes automatánál.
A teszt során többször is kutatás végeznek el a résztvevők körében, hogy megtudjuk, milyen a mobiltárca fogadtatása. Úgy tudjuk, a lakossági tesztelők körében már lezajlott az első, a pilotot megelőző közvélemény kutatás arról, hogy mit várnak a szolgáltatásról, és meglepően magas volt a válaszadási arány, nagyjából 90 százalék kitöltötte a teszteket. A kutatás az eredményéről később adnak ki közleményt.
Forrás:www.index.hu