Óriási, hatvanmilliós bírság a UPC-nek
60 millió forint bírságot szabott ki a UPC Magyarország Kft.-re a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH). A szervezet szerint a szolgáltató 800 ezer ügyfele érdekét sértette azzal, hogy figyelmen kívül hagyta az előfizetői szerződések közös megegyezéssel történő megszüntetésére vonatkozó rendelkezéseket.
A UPC 2012 novemberében levelet írt az előfizetőinek, amiben az állt, hogy az érvényben lévő szerződéseik megszűnnek, és egy másik, ráutaló magatartással történő szerződést léptetnek érvénybe. Az esetet a UPC ügyfelei is felháborítónak tartották. Az NMHH többek között azért indított vizsgálatot, mert a szerződés esetleges megváltoztatásáról a UPC hagyományos levélben tájékoztatta előfizetőit, a levélen nem szerepelt dátum, és nem állapítható meg belőle sem a régi szerződés megszűnésének, sem a ráutaló magatartással létrehozni kívánt új szerződés létrejöttének napja. Annak idején mi is megírtuk, hogy a szerződéskötés jogilag kifogásolható.
Az NMHH a levél kapcsán figyelmeztette az előfizetőket, hogy az új, ráutaló magatartással megkötött szerződések jogilag jóval kevesebb védelmet nyújtanak, mint az írásban vagy szóban kötöttek. A hatóság arra is felhívta a figyelmet, hogy a ráutaló magatartással kötött szerződés későbbi módosításához nem szükséges az előfizető kifejezett akarata, ezért a szolgáltató által kezdeményezett módosításokat is hozhatnak – például egyoldalúan módosíthatják a szolgáltatások előfizetési díját.
Az NMHH vizsgálata szerint a UPC jogsértő módon járt el, mivel nem volt meg a szolgáltató és az előfizetők között hatályban lévő szerződések megszüntetésére irányuló közös megegyezés, és a UPC helytelenül tekintette új szerződés elfogadására utaló magatartásnak azt, hogy ügyfelei továbbra is igénybe veszik szolgáltatását, illetve rendben befizetik esedékes számláikat. A jogszabályok alapján ebből a szolgáltató nem következtethet arra, hogy az ügyfél megszüntetné az eredeti szerződését, és másikat kötne – vagyis ez nem minősül ráutaló magatartásnak.
A UPC fizet, de fellebbeznének
A UPC az ügy kapcsán azt nyilatkozta, hogy befizetik a bírságot, de megvizsgálják a határozattal kapcsolatos fellebbezés lehetőségét is. Állításuk szerint a szerződésállomány egységesítése, illetve az egyszerűbb, hatékonyabb ügyfélkiszolgálás és kapcsolattartás érdekében ajánlott fel tavaly novemberben szerződésmegújítást az előfizetőinek. A hivatalos közlemény szerint az új módon megkötött szerződés kizárólag formai változást hozott, és ez sem a csomagokat, sem a szolgáltatást nem érintette, csak ez utóbbit szerették volna egyszerűsíteni, épp az előfizetők kedvéért.
A cég közölte, hogy a jövőben is odafigyelnek majd a jogszerű ügyintézésre az esetleges szerződésmódosítások során. A társaság előfizetőinek továbbra is joguk és lehetőségük van arra, hogy a jogszabályban meghatározott esetekben jelezhessék, ha nem akarják elfogadni a szerződési feltételek őket érintő módosításait.
Forrás:www.index.hu